Instruktioner för badvakt

Med anledning av ombyggnationen av Strandbadet är det mycket viktigt att inte passera avspärrningarna. Av säkerhetsskäl kan inte dörrar låsas men det är livsfarligt att beträda byggplatserna. Det är på allas ansvar som vi kan se till att badandet under ombyggnadstiden går säkert till.

Ansvarsområde: Samtliga bassänger med huvudinriktning på Gamla Bassängen.
Kompetens: Badvakten skall ha genomgått Hjärt- Lungräddning (HLR).
Signering? Skriv på badvaktslistan, dvs. första bladet i KSDK-pärmen. Badhusansvarige kommer förse dig med en kopia av denna “instruktion för badvakt” att ta med till bassängen då du signerar.

 

Förberedelse:

  • Lås upp materialskåp (Under de lördagar då fridykarkurs pågår svarar fridykarinstruktör för upplåsningen).
  • Häng det orange bandet med visselpipan på Dig så att alla vet vem som är badvakt!
  •  

    Kontroll:

  • OXY-Box: Trycket vara minst 50 bar   [meddela avvikelse till badhusansvarig].
  • Förbandslåda – välfylld   [meddela avvikelse till badhusansvarig].
  • Handlampa (nödbelysning) – batteri OK   [meddela avvikelse till badhusansvarig].
  • Placera tunnan för sköljning av utrustning vid skåpet och fyll den med slangen.
  •  

    Uppgift:

  • Att ingripa då det är motiverat av säkerhets- eller ordningsskäl.
  • Att, efter egen bedömning, tillåta hopp från 5, 3 eller 1 meters nivå. Personer i vattnet har företräde för de som vill hoppa.
  • Att vidtala annan badvakt om Du tillfälligt måste lämna bassängkanten.
  • Att vid badtidens slut tillse att allt plockas upp från bassängen.
  • Att tillse att klubbmateriel läggs in i materialskåpet.
  • Att nyckel till vårt förråd i källaren under hopptornet är upphängd i materialskåpet och att materialskåpet blir låst (badhusansvarig har nyckel).
  • Att som siste KSDK-are gå från bassängerna (fredagar kl. 21:30 och lördagar kl. 20:00).
  • Badhusansvarig ansvarar för släckning, låsning och larmning av byggnaden.

     

    Larm:

    Vid olycksfall kallas ambulans med larmknapp. Det finns 1 knapp vid var långsida på bassängen.

    Sirenljud skall höras från högtalarna då larm utlösts. Om sirenljud ej hörs, eller annan osäkerhet om larmfunktionen uppstår, ring larmnummer 112. Badhusansvarig har nyckel till kassautrymmet där telefon finns.

    Vid LARM ska alla, som inte deltager i räddningsinstans, gå upp ur bassängen.

    Fel på anläggning:

    Kontakta Räddningstjänsten på telefon 0586-636 00.

    Kurser i fridykning (flera platser kvar)

    Det finns platser kvar i fridykarkurserna! Ursprungligen var startdatum för nybörjare och fortsättare den 26 september, men med anledning av få deltagare drar vi igång på allvar först den 17 oktober så att fler ska få chansen att vara med.

    För mer information om varje kurs:

    1. Minifridykare – för dig som är under 10 år
    2. Nybörjare – för dig som är över 10 år.
    3. Fortsättare

    Minifridykare

    Nytt för iår är att även du som är under 10 år kan delta i fridykningen. Den här kursen kommer att vara lekfullare än kurserna för de äldre eleverna. Max antal deltagare är sex barn. Första dagen samlas vi vid Strandbadets entré (bottenvåningen) i möteslokalen och vi ser gärna att föräldrarna följer med då.

    Kursen kostar 450 kr. Försäkring och medlemsavgift i KSDK 2009 och 2010 ingår.

    För anmälan och information, kontakta:
    Jessica Westgaard
    pigghajen@hotmail.com
    0586-513 66
    073-142 26 33

    Träningspasset

    Genom medlemsskapet i Karlskoga SDK finns det även möjlighet att köpa rabatterat träningskort på Strandbadet.

    Från och med den 1 januari 2007 gäller följande:
    Träningskortet köps i kassan på badhuset mot uppvisande av KSDK medlemskort (det som Du fick med Sportdykaren).

      Vid stängningsdags, tänk på att:

    • Hantlar ska läggas tillbaka på sina platser
    • Stänger och andra redskap är på respektive platser
    • Eventuellt skräp, muggar och dylikt är kastat i papperskorgen
    • Kontrollera fönster och reservutgångsdörren är stängda.
    • Släcka
      Alla som tränar ansvarar för att lokalen sköts enligt föreskrifterna.

    • Av säkerhetsskäl bör det vara minst 2 personer i lokalen.
    • I lokalen måste det alltid finnas minst en person över 16 år.
    • Kostnadsfri ”prova på” gäller inte i träningslokalen.
    • Inga andra än de, som har giltigt träningskort, får uppehålla sig i lokalen.

     
    LYCKA TILL MED TRÄNINGEN!

    Summering av styrelsemöten

    Summering av styrelsemöte 2009-08-04

    Klubben har fått klartecken för badtider fram till och med mars 2010. Därefter har man planerat att komma igång med renoveringen av badhuset.

    Zeppelinens akterspegel har reparerats och Yockey sätena har demonterats för att ge mer utrymme i båten. Båtgruppen har med hjälp av klubbens medlemmar lagt ner många timmar på zeppelinen för att anpassa den till veksamheten. En lista över de som får framföra zeppelinen ska sammanställas av Ulf Eriksson och Lars-Ivar Westgaard.

    Rescue-uppdrag har genomförts i Mora, Strängnäs och i Riga.

    En ny hemsida kommer att lanseras av Sören Kristiansson.

    En ny luftbank har monterats i klubblokalen. Montering av säkerhetsventil för 232 bar på den bärbara kompressorn diskuterades.

    En inbjudan till tvåstjärnig dykarutbildning som startar den 21:a augusti har skickats till de som gick den enstjärniga dykarutbildningen under våren. Vid tidpunkten för styrelsemötet har ännu ingen anmält sig.

    På Tjärnö-lägret deltog totalt 40 personer.

    51 deltagare har anmält sig till Gabbes. Vakanser har tillsatts, i vilka Lisa Pedersen och Anders Selterblad ansvarar för köket, Lena Haglund för ekonomin och Simon Pedersen för fridykaraktiviteterna.

    Summering av styrelsemöte 2009-06-02

    Vi har fortfarande ett antal vakanta befattningar inför lägersäsongen. Ansvarig för
    Tjärnö-lägret samt kökspersonal och ekonomiansvarig för Gabbes efterlyses.
    Läs gärna mer om olika befattningar på Valberedning, Revisorer och Funktionärer.

    Anna Witthammar avsäger sig alla uppdrag till nästa år, det vill säga webansvarig, fridykarinstruktör och badhushansvarig.

    Summering av styrelsemöte 2009-05-05

    Vi har ett antal vakanta befattningar inför lägersäsongen. Ansvarig för
    Tjärnö-lägret samt kökspersonal och ekonomiansvarig för Gabbes efterlyses.
    Läs gärna mer om olika befattningar på Valberedning,
    Revisorer och Funktionärer
    .

    Badhuset kommer att vara öppet åtminstone till årskiftet 2009-2010 och beräknas öppna igen 2011. Renoveringen kommer att ta ca 9-10 månader.

    Janne och Lars-Ivar ska delta på Idrottsbuffé torsdagen den 7:e maj. Idrottsbuffe är ett nytt forum där alla idrottsföreningar är inbjudna för att kunna mötas och diskutera viktiga frågor med kommunen

    Onsdagen den 13 maj kl. 14:30 kommer kommunen att hålla möte om badhuset.
    Lars-Ivar ska försöka närvara.

    Den 10 juni har Lars-Ivar och Janne blivit inbjudna att hålla föreläsning i Sparreholm med
    anledning av klubbens utmärkelse som “Bästa klubb inom sportdykning 2008”. Där ska vi berätta om klubbens veksamhet.

    Det jobbas hårt med den nya ribben och den kommer troligen med till avslutningslägret i Hunnebostrand för en första test i havet.

    Summering av styrelsemöte 2009-04-07

    Brukarrådet har skickat information om att badhuset kommer att stängas i 9-10 månader för renovering. Datum har ej fastställts.

    Den UV-kamera klubben fick i samband med kurs i UV-foto kan hyras av medlemmar mot en avgift på 50:- per dyk eller 100:- per dag. Anna (070-233 82 62) förvarar kameran och sköter uthyrningen.

    Klubben ska köpa in 10 HLR-dockor. 75% av kostnaden täcks av Idrottslyftet. Barbro rekommenderade starkt att klubben samtidigt ska köpa en hjärtdefibrator. Gustav kollar upp det.

    Lars-Ivar och Carl Carr ska åka till SSDF:s årsmöte i Älvsjö den 18:e april för att ta emot utmärkelse “Bästa klubb inom sportdykning 2008” samt varsitt förtjänstmärke i guld för lång och trogen tjänst i förbundet.

    Den 28:3 mars var alla instruktörer utom Pelle Åkerberg på vidareutbildning. Nytt för i år är att det kommit en ny textbok för den tvåstjärniga utbildningen.

    Summering av styrelsemöte 2009-02-02 och 2009-03-03

    När fotokursen startade beställde klubben ett paket med utbildningsmaterial. I paketet ingick det en kamera. Den ska i första hand användas i fridykningsverksamheten men det kommer också gå att hyra den.

    Den gamla ribben har sålts. Angående den nya ribben så hävdar försäkringsbolaget att uppgift om vikt och hastighet inte kan stämma och vill höja försäkringspremien till den tredubbla. Vi har vägt båten två gånger och kommit fram till att den är tyngre än vad vi först trodde. Ulf Eriksson försöker ordna intyg om egenskaper från generalagenten. Angående skador på båten så har båtgruppen varit i kontakt med Sjöfartsstyrelsen, som hävdar att felet på båten borde handla om ett garantifall och att generalagenten i Sverige bör stå för uppkomna kostnader. Ulf Eriksson har föreslagit en förlikning till tillverkaren och väntar på svar. En komplicerande faktor i det hela är att säljaren, som klubben köpte båten av, har gått i konkurs.

    Klubben har blivit erbjuden att förvara båtarna i Lunedet eller Kilsta by, tyvärr har inga attraktiva erbjudanden om klubblokal lämnats från kommunens sida. Styrelsen ska kika på Kilsta by, som är närmare än den uppvärmda lokalen i Lunedet.

    Carl Carr avsäger sig rollen som sekreterare och Erik Johansson avsäger sig rollen som ungdomsledare till nästa år.

    Summering av styrelsemöte 2009-01-13

    Från och med i år kommer det finnas en kortversion på hemsidan om vad styrelsen beslutar och vilka frågor de behandlar.

    Under hösten köpte klubben in en ny båt. Båten, en Zeppelin, uppvisade sprickor vid stagen vid akterspegeln efter presentationskörningen den 15 november. Ulf Eriksson har tagit kontakt med säljare och agenten eftersom felet har uppstått under garantitiden.

    Lars-Ivar Westgaard jobbar vidare med att hitta ny klubblokal. Han har varit i kontakt med kommunen, men handläggaren har inte kunnat lämna något positivt svar.

    Snart är det fest igen. Men den här gången är det inte vilken fest som helst. Nästa år firar klubben 50 år. För att det ska bli en århundradets fest så har en jubileumskommité utsetts. I den ingår för närvarande Ulf Eriksson, Lars-Ivar Westgaard och Janne Haglund. I och med att det är ett jubilieumsår nästa år kommer nya klubbjackor att tas fram till jubileumsåret.

    Hans Ring undersöker möjliget att ordna radarkurs.

    Kortkurser i fridykning kommer att erbjudas och marknadsföras via resebyråer. Erik Johansson är ansvarig.

    Badhusmateriel är beställt, allt utom snorklar kommer 2009-01-16.

    Granvik – Avslutningsläger plus Dyk över dagen

    Den 26-27 september arrangeras ett avslutningsläger i Vättern (Granvik) för de som har gått höstens CMAS**-kurs. Dit har man även valt att förlägga höstens första Dyk över dagen.

    Detta miniläger pågår i två dagar och det finns möjligheter att övernatta. Klubben har hyrt fyra stugor, varav kursen förfogar över en och en halv och resten står tillgängliga för övriga klubbmedlemmar. Övernattning kostar 200 kronor per person och då får man dela stuga med tre andra personer. Som det är nu är det först till kvarn när det gäller sovplatser.

    Utöver boendet tillkommer även kostnad för resa i delad bil, vilken beräknas bli cirka 275 kronor, en summa beräknad på tio mil.

    De som bara vill dyka på lördag eller söndag meddelar det till Lena Haglund eller Anders Persson och de som vill sova över meddelar det så fort som möjligt.

    Årsmöte

    Plats: Pub RED BRICK, övervåningen, i Karlskoga.
    Tid: Torsdag 15 Oktober 2009 kl. 18.30 – c:a 20.00

    Efter mötet: Den nytillträdda Styrelsen har ett kort möte, varefter KSDK subventionerar med 100 kr till mat i samma lokal.

    Välkommen!

    Lars-Ivar Westgaard
    /klubbordförande/

    Dagordning

    Enl. uppdrag Carl/sekr.
    Ref. Stadgar

    Ärenden vid årsmötet
    Vid årsmötet skall följande behandlas och protokollföras

    1. Fråga om mötets behöriga utlysande
    2. Fastställande av föredragningslista för mötet
    3. Val av ordförande och sekreterare för mötet
    4. Val av protokolljusterare tillika rösträknare (2 st.) att tillsammans med mötesordförande justera mötesprotokollet
      1. Styrelsens verksamhetsberättelse för det senaste verksamhetsåret
      2. Styrelsens förvaltningsberättelse (balans- och resultaträkning) för det senaste räkenskapsåret
    5. Revisorernas berättelse över styrelsens förvaltning under det senaste verksamhets-/räkenskapsåret
    6. Fråga om ansvarsfrihet för styrelsen för den tid revisionen avser.
    7. Fastställande av medlemsavgifter
    8. Fastläggande av aktivitetsplan för kommande verksamhetsår
    9. Behandling av budget för kommande verksamhets-/räkenskapsår
    10. Val av:
      1. ordförande, styrelseledamöter och suppleanter enl. #25
      2. revisorer (2 st) och revisorsuppleant. Här får inte styrelsens ledamöter ingå.
      3. valberedning, (ordförande + 2 st)
    11. Presentation av valberedningens förslag till årsmötet, av följande befattningsinnehavare:
      1. övriga materialförvaltare
      2. säkerhetsansvarig
      3. utbildningsansvarig
      4. bidragsansvarig
      5. fridykarinstruktörer
      6. badhusansvariga (3 st inkl. sammankallande), fredagar, lördagar
      7. stugtomte
      8. lägerkommitté Gabbes (inkl. sammankallande)
      9. ansvarig fensim
      10. ansvarig UV rugby/UV hockey
    12. Övriga frågor
    13. Övriga frågor framförda under mötet

    Beslut om fråga av större ekonomiska betydelse får inte fattas om den inte finns med i kallelsen till mötet.

    ___________________________________________________________________

    INFO stadgar

    25 # Sammanfattning, styrelsen

      Styrelsen består av:

    • ordförande,
    • vice ordförande, -sekreterare, -vice sekreterare, -kassör, -materialförvaltare, -instruktör, -ungdomsansvarig,

    17 # 4 stycket

    Förslag ,framförda vid årsmötet under Övriga frågor hänskjuts, i förekommande fall, till Styrelsen för behandling.

    15 # 2 stycket

    Kallelse till årsmötet skall av styrelsen senast tre veckor före mötet tillställas medlemmarna.

    Är årsmötet fastlagt i årets aktivitetslista för KSDK, gäller detta som kallelse och skall då föredragningslista enl. 21# följas.

    Tjärnö 2009

    Bilden på sjuryggen har Mats Örtegren tagit. Sören Olsson har tagit 22 foton som bland annat visar fester (grillafton samt räkafton) – dykbriefing – dykavfärd – undervattensbilder – dykare – uppstigning – samt Kosterresan med barnen i ribben. Slutligen har Lars-Ivar bidragit med 14 undervattensbilder.

    Avslutningsläger för fridykarna

    Spågubbarna (SMHI) hade spått att vädret skulle bli riktigt risigt inför årets avslutningsläger för fridykarna, men då hade de fel. Uppehåll under större delen av tiden och visst tittade solen fram mellan molnen ibland, trots att det duggade lite på oss under lördagen och vinden tog i mer på söndagen.

    Fyra elever från nybörjarkursen, fyra instruktörer, ungdomsledaren Erik samt Kent (UV-rugby) träffades kl. 07:30 på lördagen den 13 juni för att packa och åka till Kristinehamn. Därifrån skulle vi åka ut till Alvön. Jocke från Christinehamns Sportdykarklubb mötte upp Kristinehamn och kunde ta med sig några av deltagarna i sin nya, fina båt. Väl på plats så skickades en patrull ut för att bestämma en plats för militärtältet och kom snabbt tillbaka och meddelade att de hittat en plats i blåbärsriset.

    Under lördagen blev det ett dyk för större delen av deltagarna. Vissa hade bråttom upp i båten, det blir allt lite kyligt med lånade dräkter ibland. Endast två trotsade kylan och stannade kvar för att åka ring efter att dyket var avklarat, men dessa två (Anna och Timmy) fick bra skoj med många åk och tjusiga fall. Timmy hittade sin nya stil, där han stod på knäna och fick en fantastisk balans så länge föraren inte slutade gasa. Att stå var däremot riktigt knepigt …

    Natten blev nog lite jobbig för vissa, för på morgonen var de trötta och klagade på mygg, flugor, knöliga stenar eller rätt och slätt sömnbrist. Trots det hade vi trevligt i solen och några modiga hoppade i vattnet UTAN våtdräkt!

    Hemfärden gick bra och alla var jätteduktiga på att hjälpa till med packningen. Det är inte alltid så lätt att lyfta upp en båt på släpet när man inte är så lång i rocken, men det gick fint. Trötta och belåtna såg vi nog alla fram emot en varm dusch därhemma.

    Tack Jocke för att du ställde upp och körde med din nya båt, och tack likaså till Patrik som körde deltagare både till och från Kristinehamn!

    Text: Anna Witthammar
    Foto: Alla lägrets deltagare, många bilder har tagits med klubbens UV-kamera

    Vad händer med vår nya RIB-defender 6,7 m?

    Efter att Ribben användes på kursavslutningen nere på västkusten och på radarkursens avslutning på Hjälmaren träffades Projektgruppen RIB, bestående av Jan Haglund, Lars-Ivar Westgaard, Hans Ring, Gustav Leo och Ulf Eriksson.

      Följande bestämdes:

    • Vi fullföljer och slutför de förstärkningar som har påbörjats ikring akterspegeln.
    • A-framen (targabågen) förstärks i framkant med genomgående bult.
    • Försöker hitta vart vattnet kommer in i skrovet bak.
    • Jockeysätena kapas bort och plockas ur båten.
    • Ekolod köps och monteras.
    • Vikt/kärrproblemet löses på resans gång.
    • I dagsläget/tidsplan är motorn avmonterad och står på Sikab. Ribben finns på Confibra i Kristinehamn och ska hämtas efter midsommar.

    Allt ska återmonteras och vara klart till helgen före semesterlägret.

    Ambitionen är att vi ska kunna provköra och låta de som vill bli båtförare för dykuppdrag på Ribben under vecka 27.

    Dyk över Dagen på Vänersol

    Tio båt- och dyk-sugna, varav 7 var apparatdykare, 2 var fridykare och en båtförare begav sig i söndags morse till Vänern för att dyka på vraket Vänersol som ligger vid ön Härö ca 1 mil rakt söder om Väse.

    Vi hade båda gummibåtarna med oss och resan över från Fiskvik på Arnön tog ca 30 min. Två dykningar på vraket hann de med som ville. En liten tur på ön visade att man mycket väl kan åka över och övernatta där. Det finns två fiskestugor med sängar och även plats att tälta. Vädret var lite växlande men vi klarade oss från regn. Blöt kan man ju bli i alla fall, särskilt när man åker gummibåt. Efter en lite gungigare hemfärd packade vi båtarna och var hemma i Karlskoga igen vid 18-tiden.

    Text: Lena Haglund
    Foto: Hans Ring och Lena Haglund

    Badplatsrensningen

    Söndagen den 31 maj arrangerade Anders Hansen och Ulrika Läth vår årliga badplatsrensning. Fyra fridykare (Timmy, David, Erik och Anna) samt två apparatdykare (Jessica och Malin) deltog.

    Vädret var perfekt, sjön spegelblank och vi fick en trevlig dag där båda sidorna av Näset samt Sandtorpsbadet avverkades. Anders och Ulrika bestämde att de själva tar Lersjön vid senare tillfälle och att Thomas Leo ska dra ihop ett gäng som rensar Lunedet någon annan dag.

      Bland fyndigheterna ingick:

    • 5 cyklar, varav en riktigt välbehållen
    • 2 campingstolar
    • Spelkort
    • 4 golfbollar (förra året var det 13)
    • Otaliga ölburkar och flaskor

    Text: Anna Witthammar
    Foto: Anna Witthammar

    (Om du har fler bilder från denna dag, vänligen skicka dem till anna@karlskogasdk.se så lägger jag upp dem)